O przywództwie pisze się najczęściej w odniesieniu do konkretnych wzorów zachowań, osoba trenuje nowe wzory reakcji, one aktywują neurogenezę co zmienia pamięć genetyczną. Jednak zdolności przywódcze gwarantujące realizowanie celów w sukcesie zależą od kapitału intelektualnego a przede wszystkim od inteligencji sensorycznej i świadomości sygnałów wysyłanych przez starsze systemy mózgowe. Do zachowań przywódczych przypisana jest emocja odwagi, też agresji, osoba realizująca cele przywódcze powinna rozwijać poza rozumowe, „instynktowne wzorce zachowania”[6] perfekcyjnie kategoryzując ludzi podległych w grupie której przewodzi na: bezpiecznych i zagrożenie. W hierarchii każdy dąży do zdobycia największej ilości przywilejów, tym samym zarządzanie interakcjami społecznymi w odniesieniu do rzeczywistych intencji i emocji, którymi emanują współpracownicy, pozwala skutecznie zarządzać grupą, perfekcyjnie neutralizując potencjalne zagrożenia w realizacji celów, przez wewnętrznych "zdrajców". Osoby o negatywnej intencji będą emanowały bardzo specyficznym pobudzeniem emocjonalnym - aktywując mózg gadzi osoby w roli przywódcy, zrozumienie własnej zmiany w emocjach w interakcji ze współpracownikiem o korzystnej lub zagrażającej intencji, umożliwi strategiczne posunięcia personalne.
Bibliografia
[1] Cervone D. Pervin L.A. (2011) Osobowość teoria i badania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 32.
[2] Longstaff A. (2009) Neurobiologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 473.
[3] Kalat. J.W. (2020) Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: PWN, s. 125.
[4] Cervone D. Pervin L.A. (2011), s.488.
[5] Zimbardo P.G., Ruch F.L. (1998) Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 194.
[6] Cervone D. Pervin L.A. (2011), s.248.
Gen przywództwa jest niczym innym jak informacją, która zawiera w sobie trzy składniki: modele myślowe, wzory zachowania i powstałe na ich fundamencie ścieżki w mózgach (w pięciu niezależnych systemach mózgowych). Taki zestaw informacji można samodzielnie zakodować w swoim DNA, bez względu na swój obecny wiek i płeć, lub człowiek rodzi się z genetyczną pamięcią schematów reakcji przypisanych do kategorii pojęciowych "przywództwo" po swoich przodkach, którzy w ujęciu wielopokoleniowym pełnili funkcje przywódcze w różnych strukturach w państwie.
Dziedziczenie genu przywództwa jest dzisiaj udowodnione naukowo, D.Cervone L.A. Pervin piszą iż „aktualne wzorce myślenia i zachowania nie są efektem aktualnie zachodzącego uczenia się, lecz – przeciwnie – efektem dziedziczenia po przodkach.”[1] Jednak odziedziczalność takich schematów zachowania, utożsamianych z przywództwem, dotyczy określonych osób w systemie rodzinnym, ponadto taka potencjalność może zostać skutecznie zniszczona lub zablokowana przez członków rodziny. Tym samym pierwszym krokiem do zweryfikowania czy w systemach mózgowych i pamięci genetycznej kryją się engramy (ślady pamięciowe przeszłych wzorów zachowania) przywództwa, jest świadomość biograficzna. Z uwagi na odmienne socjalizowanie synów i córek, z dużym prawdopodobieństwem polskie metody wychowawcze, mogły przyczynić się do tego iż taki potencjał genetyczny skutecznie wzmacniano u pierworodnych lub jedynych synów i skutecznie wygaszano u córek.
engram, ślad pamięciowy schematów reakcji zakodowanych przez przodków, którzy pełnili funkcje przywódcze w różnych strukturach w co najmniej dwóch, czterech pokoleniach wcześniej
nowa, świadomie zakodowana pamięć schematów zachowania, utożsamianych współcześnie z przywództwem, która wynika z intencji rozwijania takich kompetencji
Świadomość biograficzna oraz świadomość aktywności kobiet i mężczyzn w systemie rodzinnym, pozwoli oszacować osobiste predyspozycje do pełnienia funkcji przywódczych w chwili obecnej, jednak wzmocnienie tego genetycznego potencjału, możliwe jest w sytuacji umiejętności włączania i wyłączania własnej genetycznej pamięci. A. Longstaff zauważa „uprzednio wyuczone zachowania są przywoływane, wydobywane z pamięci i odtwarzane pod wpływem odpowiednich bodźców.”[2] Potencjalność genetyczna zachowań przywódczych, która stanowi szczątkową pamięć genetyczną przodków, może być skutecznie aktywowana przez osobę, która potrafi świadomie zarządzać własna inteligencją sensoryczną, w odniesieniu do bodźców: wzrokowych, słuchowych, materialnych, konfiguracji interpersonalnych i innych. J. Kalat stwierdza na podstawie badań „doświadczenie indywidualne może włączać i wyłączać geny. Nawet powstanie nowego wspomnienia czy nawyku zwiększa aktywność pewnych genów w określonych neuronach.”[3]
telefon: 518-089-032
email: akson@agnieszkakozdron.pl
rejestracja
poniedziałek - piątek 09.00 - 19.00