KODY KULTUROWE, MODELE MYŚLOWE, KULTURA
Kody kulturowe, które są fundamentem myślenia każdego człowieka, wywodzą się z rodzinnych, społecznych i religijnych, medialnych, politycznych, medycznych, bankowych modeli myślowych itd., wpływają one na przekonania, postawy oraz zachowania każdego człowieka, są zależne od kraju w którym się mieszka, w Polsce także od województwa, czy pozycji społecznej rodziny w ujęciu wielopokoleniowym.
Kompetencje życiowe to umiejętności eksperckie i kompetencje personalne, czyli indywidualnie i świadomie ukształtowane osobiste modele myślowe odpowiedzialne za możliwość zawodowego awansu i satysfakcję z osobistego życia. Wgląd, analiza i zmiana zakodowanych w materialne DNA rodzinnych i własnych modeli myślowych, które mają swoje korzenie w kodach kulturowych, tych tysiącletnich: państwowych, religijnych, medycznych, medialnych, społecznych, gospodarczych, rodzinnych, i tych nowych: nowych technologii, modowych, przemysłowych czy obcych z innych kultur, otwiera nowe możliwości realizowania wcześniej zablokowanych celów.
Każdy człowiek rodzi się w innej rzeczywistości zarówno w ujęciu mikro (rodzina) jak i makro (państwo, województwo, miasto, wieś), czynniki te decydują o tym jak osoba jest socjalizowana, a przede wszystkim jakie programy genetyczne posiada i jakie modele myślowe są jej wkodowywane w tkankę mózgową. Według tych właśnie zmiennych człowiek będzie żył i funkcjonował w relacjach społecznych, zawodowych i rodzinnych. Gdy nie ma nowoczesnej wiedzy, zachowania człowieka będą ograniczone genetycznymi śladami pamięciowymi wzorów reakcji przodków.
Wiedza o dziedziczeniu wzorów zachowań, czy kontynuowanie tradycji przodków jest wiedzą powszechną, jednak świadomość konsekwencji wynikających z tych zmiennych, zdaje się być „martwym polem” świadomości. Definiując ten stan jako „zdarzenie umysłowe, w którym część informacji objętych uwagą ostatecznie wynika do świadomości i staje się możliwa do zakomunikowania”[1] Podczas kodowania neuronalnego doświadczeń aktywowane są różne obszary mózgu, których ewolucyjnym celem jest zrobić wszystko by człowiek przeżył, rozmnożył się, tym samym mózg gadzi i układ limbiczny kodują według ewolucyjnego klucza wzory reakcji bez wiedzy i woli osoby. Zarządzanie sobą zaczyna się w chwili przejęcia kontroli nad tym co systemy mózgowe kodują, czyli to świadome kontrolowanie procesu kodowania neuronalnego reakcji, zarządzane uwagą, koncentracją i myśleniem, dzięki temu powstają w systemach mózgowych zdrowe ścieżki neuronalne, osoba rozwija i pielęgnuje oraz wzmacnia funkcjonalne myśli - wynikiem jest właściwa reakcja i szybka materializacja celów.
KOD KULTUROWY jest kodowany poza świadomą UWAGĄ człowieka, dokładnie tak samo jak KOD RELIGIJNY, KOD RODZINNY, a nawet KOD POLITYCZNY, stąd uważność na to co mózg zakodował przez mechanizmy manipulacji i kontroli, przede wszystkim przez system kar lub nagród i lęk za brak posłuszeństwa, pozwala blokować tą część zakodowanych w materiale DNA i mózgach informacji, by przeżywać życie świadomie i przejąć kontrolę nad własnym zachowaniem.
KOD KULTUROWY - jednym z propagatorów modelu myślowego o transmisji kulturowej, zakodowanej w genach i jej wpływie na życie człowieka był M. Tomasello[2], wskazywał on iż człowiek w materiale DNA dziedziczy zarówno wzory rozwoju biologicznego ale też wzory życia społecznego. C. Rapaille[3] użył określenia KOD KULTUROWY definiując go jako zakodowane w tkance mózgowej schematy reakcji, według których żyją społeczeństwa – nie zdając sobie sprawy z ich siły i wpływu na codzienne wybory i decyzje oraz z faktu iż „układ kulturowy podlega systemowej logice kodowania”[4]. Brak tej wiedzy czyni z wielu ludzi niewolników systemów kulturowych, które zostały stworzone i są wzmacniane oraz intensywnie propagowane, w celu kontroli zachowań populacji.
KODY KULTUROWE jako programy genetyczny zakodowane w najstarszych częściach mózgu: mózgu gadzim i mózgu emocjonalnym, bez świadomej pracy nad ich przedefiniowaniem sterują reakcjami narodów. Wiedza ta jak wskazuje C. Rapaille jest świadomie wykorzystywana w celach marketingowych oraz przez producentów różnych dóbr, usług, system polityczny, medyczny, gospodarczy, religijny, modowy, medialny, nowych technologii czy naukę itd., ludzie w nich pracujący bazując na niskim poziomie rozwoju i świadomości populacji, czerpią gigantyczne korzyści z umysłowego zniewolenia osób pozbawionych tej wiedzy.
Bibliografia
[1] Dehaene S. (2023) Świadomość i mózg. Kraków: Copernicus Center Press, s.19
[2] Tomasello M. (2016) Dlaczego współpracujemy. Kraków: Copernicus Center Press Sp. z o.o.
[3] Rapaille C. (2019) Kod kulturowy. Jak zrozumieć preferencje współczesnego konsulenta, motywacje wyborców czy zachowania tłumu. Warszawa: MT Biznes Sp. z o.o.
[4] Ibidem, s. 33.
[5] Ibidem, s. 66.
[6] Ibidem, s. 53.
[7] Ibidem, s. 169.