Kompetencje społeczne, kompetentny społecznie - odwaga, asertywność, wybór
Inteligencja społeczna, to świadomość relacji między JA - członkowie rodziny, oraz odwaga stanowienia o sobie, wola decydowania o sobie, która powinna być, a nie jest rozwijana od urodzenia dziecka. W Polsce państwie hierarchicznym, skutecznie blokuje się rozwój kompetencji społecznych, ucząc ludzi manipulacji i kontroli oraz agresji, przydatnej w systemie hierarchicznym, umiejętności te nie mają nic wspólnego z kompetencją społeczną umożliwiającą osiągnięcie najwyższego poziomu rozwoju. To mechanizmy zniewalania i krzywdzenia, ukryte w pojęciach, których znaczenie wykracza poza hierarchię w rodzinie i miejscu pracy. Kompetentny społecznie jest tylko ten, kto jest wolny w wyborze reakcji i szanuje oraz ceni współpracę oraz komunikację, która sprzyja realizacji celów.
Zachowania społeczne, adekwatne do kontekstu sytuacyjnego, świadczą o dojrzałości i gotowości do przeciwstawienia się naciskom członkom rodziny, by zachowywać się bez resentymentu, zgodnie z wymogami sytuacji bieżącej. Kompetentny społecznie człowiek jest asertywny, odważny i świadomy reakcji, którą uzewnętrznia. To zdolność do kontroli zachowań, które są trwałym śladem pamięciowym członków rodziny, na rzecz wyboru reakcji, którą cechuje odpowiedzialność i etyczność.
Kompetencje społeczne, gdy rodzina cechuje się niskim poziomem rozwoju i świadomości, ponadto kreuje mity i tworzy na rzecz obcych fikcję o jakości interakcji w systemie rodzinnym, można wykształcić, bez względu na swój wiek. To przede wszystkim zdolność do pozyskania nowych wzorów zachowania i uważność na to jaka reakcja w danym kontekście sytuacyjnym jest właściwa. Osiągnięcie dojrzałości w tym zakresie obejmuje wysoki poziom autonomii myślenia i świadomy wybór zachowania, możliwy do osiągnięcia dzięki umiejętności zarządzania sobą w przestrzeni społecznej, to intencjonalne rozwijanie inteligencji intrapersonalnej i sensorycznej, co przekłada się na zmianę perspektywy: JA - inni, przez zakwestionowanie kulturowego modelu tożsamości rodzinnej, na rzecz rozwoju indywidualnej tożsamości JA.
Kompetencje społeczne rozwija się wtedy, gdy zarządza się interakcjami społecznymi, w procesie tym istotna jest wiedza dotycząca:
Kompetencje społeczne utożsamia się z zachowaniem adekwatnym do kontekstu sytuacyjnego. Kompetentny społecznie jest ten, kto wybiera i decyduje o swojej reakcji, z tych wzorów reagowania, które są zasobem jego genetycznej pamięci. Wzory zachowań społecznych, kodowane są w DNA bez wiedzy i świadomości człowieka. Mózg rejestruje kontekst i zasady funkcjonowania systemu rodzinnego, tworzy pamięć ról oraz nieustannie wyzwala reakcje by osoba zachowała swój status w grupie, postępowała zgodnie z rodzinną rolą, potwierdzając tym samym, przez swoje zachowania, przynależność do rodziny. Mózg wyzwala wzory zachowania jakich się od członka rodziny oczekuje, zależnie od osób z którymi on przebywa i zgodnie z główną, dominującą intencją systemu rodzinnego. Każda osoba w rodzinie, jest bodźcem aktywujących uruchomienie określonej reakcji w innej osobie. Te schematy społecznych zachowań, przenoszone są na inne interakcje w aktywności zawodowej czy społecznej.
KOMPETENCJE
telefon: 518-089-032
email: kompetencje@agnieszkakozdron.pl
rejestracja
poniedziałek - piątek 8.00 - 17.00
realizacja konsultacji w umówionym terminie