Media, manipulacja informacją, informacja sponsorowana
Media istniały od czasu pierwszych cywilizacji, ich rola zawsze zależała od systemu o największym wpływie na kształtowanie modeli myślowych i kodów kulturowych danej epoki. Dwa systemy zamiennie na przestrzeni wieków sprawowały o sprawują kontrolę nad mediami, to władza i religia. Modele myślowe i kody kulturowe mediów mogą ratować ludzkie życie wtedy gdy etycznie i rzetelnie przekazują informację, bądź są odpowiedzialne za śmierć, choroby i cierpienie populacji, gdy nieetycznie sprzedają opłacone informacje celem korzyści materialnych własnych i zleceniodawcy. Informacja sponsorowana nikogo już nie "dziwi", manipulacja informacją jest także powszechna, problemem staje się to, jak z szumu zniekształceń i kłamstw - wyłowić, to co ma rzeczywistość wartość dla jednostkowego życia.
Ciekawie o mediach na przestrzeni wieków napisał A. Zieliński odwołując się do historii Polski "nie zabrakło natomiast twórczych interpretacji faktów w wykonaniu kronikarzy czy też przemilczeń lub nadinterpretacji, byle tylko zgodnie z założoną wcześniej tezą autora lub jego zleceniodawcy. Najstarsze polskie kroniki nie są niestety wolne od przemilczeń i wybielania, a przede wszystkim od oczerniania i fałszowania niewygodnych dla kronikarzy wydarzeń. Działa te nierzadko trudno udowodnić, gdyż już w czasie ich powstawania pozbawiono je wszelkich szans weryfikacji. Kroniki były, używając współczesnego określenia, działaniem stricte politycznym, podejmowanym na bardzo konkretne zamówienie władcy lub innego protektora kronikarza"[1] . Autor dodaje "ówczesne kroniki pełniły funkcję większości dzisiejszych mediów. Były zawsze dyspozycyjne wobec ośrodków władzy, a przez to nieobiektywne."[2]
Rozpowszechnianie informacji, do czasu druku, było formą przekazu ustnego, który zastąpiony pierwszymi informacjami kodowanymi na materiale trwałym. System informacji ewoluował do obecnej cyfrowej postaci. Nie zmieniła się tylko jedna rzecz, zależność systemu medialnego od "najsilniejszego" systemu danej epoki, współcześnie to nieustanne zniewalanie umysłowe ludzi dla korzyści materialnych mediów i ich zleceniodawców. Zysk kosztem życia i zdrowia ludzi, jest celem biznesowym wielu systemów w tym niektórych mediów.
nie tylko treść modeli myślowych i kodów kulturowych promowana przez media jest szkodliwa, ale intencja celu ich rozpowszechniania
Medialne kody kulturowe, medialne modele myślowe - ewoluują, jednak ich wpływ na sposób myślenia, a przede wszystkim zachowania ludzi jest źródłem egzystencjalnych blokad, lęków a niekiedy i paranoi. Do niedawna bezkrytycyzm wobec promowanej medialnie zniewalającej informacji, pomagał mediom utrzymywać całe narody w umysłowej ciemnocie, dzisiaj, gdy wiedza o kodowaniu neuronalnym i wpływie lęku na mózg staje się wiedzą powszechną, wpływ nieetycznych mediów będzie coraz słabszy. Im bardziej oświecone społeczeństwo, a przede wszystkim jednostki tym możliwość manipulowania lękiem zakodowanym w informacji - zerowa. Tym samym dążenie do wyzwolenia się z medialnych kodów kulturowych zaczyna się od zdolności do racjonalizacji roli mediów na przestrzeni wieków. Każdy zniewolony i zawłaszczony lękiem umysł, będzie patologicznie posłuszny, tym, którzy potrafią nim sterować - strachem lub obietnicą życia. Wyłącznie wiedza o medialnych kodach kulturowych i ich wpływie na funkcjonowanie mózgu i proces decyzyjny człowieka, pozwala na rozwijanie autonomii myślenia i świadomy, wolicjonalny wybór zachowania, w tym wybór korzystania z mediów, zależnie od intencji sprzedawania i rozpowszechniania informacji. Manipulacja informacją czy informacja sponsorowana to przekaz w którym występują włącznie dwa kluczowe elementy: strach i lekarstwo na strach.
Bibliografia
[1] Zieliński A. (2007) Początki Polski. Zagadki i tajemnice. Warszawa, Wydawnictwo Bellona, s. 6.
[2] Ibidem, s. 7.
[3] Wolf N. (2015) The Beauty Myth. New York: VINTAGE, s. 187.
[4] Schierse L. L. (2003) Zraniona kobieta. Uzdrawianie więzi córki z ojcem. Karków: Wydawnictwo Arkadiusz Wingert, s. 60.
Media, manipulacja informacją, informacja sponsorowana
Etyczni przedstawiciele mediów ujmując ich wpływ na przebieg zdarzeń w kontekście społeczno-historycznym, przyczynili się też do tego iż jednostki są coraz bardziej oświecone i zachodzi proces wyzwalania populacji z zewnętrz sterowalności na rzecz wolności samostanowienia o sobie. W każdym systemie pracują ludzie amoralni i mistrzowie, o wyższym poziomie świadomości i rozwoju. Fakt przemian ustrojowych, walka o prawa kobiet, wyzwolenie Polski, walka o prawa dzieci, te i inne wyższe formy świadomości i inne formy zachowania, zaistniały dzięki rozpowszechnianiu informacji przez etycznych przedstawicieli systemu zarządzającego mediami.
Kompetencja w obszarze analizowania treści przekazu, jaki rozpowszechnia system medialny, przejawiać się będzie zdolnością do oceny wiarygodności intencji osoby przekazującej informację oraz od zdolności do asertywnego i odpornego na medialną manipulację zachowania.
KOMPETENCJE
telefon: 518-089-032
email: kompetencje@agnieszkakozdron.pl
rejestracja
poniedziałek - piątek 8.00 - 17.00
realizacja konsultacji w umówionym terminie