weryfikacja dziecięcej samooceny oraz poczucia JA zgodnego z rodzinną rolą aktywuje neurogenezę dla kodowania w systemach mózgowych nowych modeli myślowych i nowych wzorów zachowania z nimi utożsamianych
brak nowych modeli myślowych, odpowiada za blokady egzystencjalne
pozytywne wartościowanie siebie, świadomość rozwiniętych kompetencji, wydawanie dyrektyw korze szarej dla realizacji celów, aktywuje zmiany w postrzeganiu siebie i swoich możliwości na rzecz pełnej manifestacji potencjału
Zrozumienie zasad działania systemów mózgowych umożliwia odzyskanie świadomości czy samoświadomości w zakresie tego kim myślę że jestem?, co umiem?, jakie cele chcę realizować?, dlaczego myślę o sobie w taki sposób?, kto stworzył negatywne wartościowanie mojej osoby?, dlaczego tak siebie postrzegam?, na rzecz zmiany percepcji siebie. Umiem, wiem, rozumiem, decyduję się, szanuję siebie, obdarzam siebie pozytywnym afektem emocjonalnym. Zdrowy mózg cechuje ludzi którzy w każdym obszarze kompetencyjnym osiągnęli pełną dojrzałość, wyszli z roli dziecka swoich rodziców na rzecz poczucia kompetencji do samodzielnego zarządzania własnym życiem.
Fundamentem dla zmiany wzorów sieci połączeń w systemach mózgowych są modele myślowe o sobie samym. Zdrowa neuronalna tożsamość człowieka, który może z sukcesem realizować cele, koduje się w korze szarej. Natomiast tożsamość biograficzna z którą dziecko przychodzi na świat, to engram schematów reagowania zakodowana w starszych systemach mózgowych, zgodnie z rodzinną rolą. Zdrowy mózg człowieka sukcesu, powinno się kreować od poczęcia, natomiast można i trzeba przeobrazić wzory schematów reagowania dla JA, w osobistym doświadczeniu przez proces świadomego wykorzystania komunikacji.