Wydawnictwo: DIFIN SA
Rok: 2014
ISBN: 978-83-7930-392-2
Liczba stron: 174
KOMPETENCJE
telefon: 518-089-032
email: kompetencje@agnieszkakozdron.pl
rejestracja
poniedziałek - piątek 8.00 - 17.00
realizacja konsultacji w umówionym terminie
Intencjonalne oddziaływania dorosłych na dziecko powinny być zaplanowanym procesem doskonalenia kompetencji życiowych, co oznacza że to rodzice, a nie pedagodzy w przedszkolu czy trenerzy kompetencji, powinni wziąć odpowiedzialność za to jakie warunki tworzą dziecku i jakiej jakości kreują mu doświadczenia. Prawidłowy rozwój mózgu dziecka zależy od poczucia bezpieczeństwa - jeżeli dziecko czuje się na prawdę bezpiecznie ze swoimi opiekunami, wtedy odważnie eksploruje otoczenie. Mózg dziecka, bez jego świadomej uwagi, za pośrednictwem zmysłów sensorycznych uczy się w osobistych doświadczeniach, przez obserwację i modelowanie na znaczących dorosłych i przez słuchanie tego co do niego, o nim mówią oraz jak traktują siebie nawzajem. Wysokiej jakości kapitał kulturowy ojca i matki, ich emocjonalne zaangażowanie, różnorodne doświadczenia, wzajemne zaufanie a przede wszystkim brak tolerancji wobec każdej formy przemocy, automatycznie sprawia iż systemy mózgowe dziecka, kodują wszystkie rodzinne doświadczenia i na tym fundamencie, gdy kora szara intensywnie się rozwija, nadbudowywane są nowe umiejętności. Do czasu rozwoju kory szarej, dzieckiem sterują ewolucyjne mechanizmy kodowania reakcji, tym samym każda nieprawidłowa interakcja ze znaczącymi dorosłymi, aktywuje powstawanie i kodowanie mechanizmów obronnych, które uniemożliwiają realizację celów w dorosłości.
Agnieszka Kozdroń Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców to zabawy dzięki którym rodzic może nawiązać trwałą więź emocjonalną z dzieckiem, aktywność ta paradoksalnie będzie miała wpływ też na rodzica który tworząc kreatywny świat przeżyć i doświadczeń, nie tylko aktywuje neurogenezę w dziecku, ale też w sobie. Im więcej bezpiecznego dotyku, im więcej pozytywnych wartościowych słów i śpiewanych kołysanek, im więcej radości i poczucia bezpieczeństwa, tym mózg rodzica i dziecka, będzie się nie tylko lepiej rozwijał ale skuteczniej i trwalej i dorosły i dziecko integrować będą nowe informacje.