Zdrowy mózg, trening mózgu, geny, pamięć DNA, neurogeneza, inteligencja
Tam gdzie człowiek zmaga się z problemami życiowymi, tam kodowanie neuronalne - programowanie mózgu, dokonało się w nieprawidłowy sposób, często w ujęciu wielopokoleniowym. Poznanie zasad kodowania neuronalnego reakcji - umiejętność samodzielnego programowania mózgu, przez analizę bieżących trudności, korektę myśli i doświadczenia, wyzwala spod ich wpływu. Przebudowa sieci neuronalnych jest niczym innym jak świadomym zachowaniem, funkcjonalnym myśleniem które się trenuje, tym samym plastyczność mózgu która trwa całe życie umożliwia zmiany na poziomie:
pamięci DNA (genetyczna zmiana fenotypowa)
sieci połączeń neuronalnych w korze szarej - rozrost tkanki prawidłowej, "wyciszanie" niewłaściwych połączeń
umiejętności blokowania instynktownych, ewolucyjnych reakcji mózgu emocjonalnego i gadziego
zmianę reakcji zakodowanych nieprawidłowo społecznie, choć prawidłowo biologicznie
innych sposobów myślenia, tworzenie nowych modeli myślowych lub wybór korzystnych modeli myślowych
intencjonalna zmiana zachowania
świadome blokowanie wszystkich czynników, które aktywują zaburzenia pracy mózgu
świadome tworzenie sobie i dzieciom rozwojowych doświadczeń
dbanie o to by warunki zewnętrzne nie destabilizowały pracy wszystkich systemów mózgowych
Mózg o czym wiedzą wszyscy funkcjonuje dzięki komórkom mózgowym – neuronom. Specjalizują się one w zapamiętywaniu ludzkiego doświadczenia, tworzeniu na jego podstawie połączeń w mózgu. Takie kodowanie doświadczeń ma jeden cel, stworzyć jak najwięcej połączeń w mózgu, zapamiętać to co jest ważne, by uprościć i przyspieszyć wiele reakcji człowieka, które może wykonywać później bez świadomej uwagi. Ważne jest zrozumienie jakie informacje mózg gromadzi po to by w sposób bardzo intencjonalny tworzyć samemu sobie doświadczenia wspierające realizowanie ważnych dla danej osoby celów. Trening mózgu wnoszący w ludzkie życie pozytywną zmianę, zależy od wysokiej jakości celowo kreowanych doświadczeń. Mózg ludzi sukcesu wypełnia bardzo specyficzna wiedza, także doświadczenia kreowane przez te osoby są bardziej intencjonalne, planowe, ukierunkowane, dlatego warto zadbać o wysokiej jakości wiedzę, dobre doświadczenia i celowe zachowanie. Zdrowy mózg rozwija się w zdrowym społecznym środowisku.
Kodowanie informacji i reakcji w mózgu dokonuje się także bez świadomości osoby, która jest uczestnikiem lub kreatorem różnych doświadczeń, oznacza to, że mózg przeobraża się nieustannie, dlatego warto zadbać o to, by zmieniał się na korzyść jego właściciela, przez codzienne wysokiej jakości dobre doświadczenia. Kontrola nad własnymi procesami umysłowymi zaczyna się od świadomości tego jakie zasoby zostały w nim zgromadzone, kolejnym krokiem jest ich weryfikacja pod kontem użyteczności oraz świadome celowe uczenie się nowych rzeczy!
Mózg koduje konkretne informacje:
Wszystko to co zarejestrują zmysły[2], odpowiadają za to neurony czuciowe. Niewiele osób ma świadomość iż każde doświadczenie zmysłowe, które mózg odbiera jako zagrażające życiu i takie, które sprzyja jego poprawie, silnie koduje się w pamięci genetycznej. Oznacza to, że przykładowo: doświadczenia z dotykiem – czyli wzorce dotyku między dorosłym a dzieckiem, bodźce smakowe – wszelkie doświadczenia związane z jedzeniem i inne, są utrwalane i zapamiętywane i decydują o tym jakich człowiek będzie dokonywał wyborów w późniejszym życiu, ale też jak będzie reagował.
Dotyczące wzorców ruchowych – ilość, jakość, częstotliwość, różnorodność bodźców ruchowych od dziecka do wieku sędziwego. Jeżeli człowiek ogranicza aktywność ruchową, zmienia się jego sprawność fizyczna. Obserwuje się to zjawisko w życiu większości populacji, wtedy gdy osoby ograniczają wzorce ruchowe, do podstawowych, bardzo sztywnych wzorców ruchowych, zmieniają wtedy swoją mapę mózgu, utrwalają i wzmacniają tylko te ścieżki w mózgu odpowiadające za „używane” wzorce ruchowe. Wcześniej opanowane wzory ruchowe, a przede wszystkim odpowiedzialne za nie połączenia w mózgu – zanikają lub zostają wygaszone. Dlatego także w zakresie sprawności fizycznej trening mózgu jest konieczny, jest on po prostu różnorodną fizyczną aktywnością. Dlatego też nie starość sama w sobie, jest przyczyną problemów z ruchliwością, ale fakt ograniczenia aktywności ruchowej i wyeliminowanie wielu wzorców ruchowych obecnych we wcześniejszych latach życia. J. Rostowski stwierdza „szybkość i skuteczność nabywania określonych sprawności ruchowych, nawet przez trening, a pozostających częściowo w związku z różnicami płciowymi, jest zależna bezpośrednio od wiedzy proceduralnej zakodowanej jednak w strukturach mózgu, a ściślej pośrednio od czynników dziedzicznych, warunkujących kształtowanie i rozwój tych struktur”[3]. Trening mózgu to dbanie o zdrowie fizyczne, o ruch jego płynność i różnorodność.
Trening mózgu ważny jest także w zakresie społecznego funkcjonowania. J. Rostowski stwierdza „wyniki badań dostarczają dowodu, że proceduralna i konceptualna wiedza rozwija się w sposób interakcyjny, a zarazem dostarczają dowodu uzasadniającego rozwój proceduralnej plastyczności. Teoria ta wychodzi ze stwierdzeń empirycznie uzasadnionych, że ludzie wyciągają wnioski oraz interpretują zachowania innych właśnie w kategoriach własnych stanów umysłowych a także znaczeń nadawanych swym emocjom, pragnieniom, celom, intencjom, uwadze, wiedzy czy przekonaniom”[4]. Autor dodaje „rozumienie i poznawanie samego siebie jest integralnym komponentem rozumienia innych ludzi”[5]. Skuteczność społeczna, zdolności komunikacyjne, społeczny sukces, zależy od osobistych doświadczeń i wyobrażeń na temat ludzi, gdy myślenie naznaczone jest negatywnie wartościującymi modelami myślowymi, wtedy osoba postrzegać będzie ludzi według własnych stereotypowych poglądów. Stąd uczenie się tego kim jest człowiek jako istota biologiczna i umysłowa, pozwala wyjść z myślenia kategoryzującego do myślenia o sobie jako istocie, która otwarta jest na samopoznanie i rozwój. Im więcej pozytywnych, dobrej jakości doświadczeń społecznych, tym więcej zdrowych mocnych połączeń i ukierunkowanych na cel aktywności.
Tym co aktywuje reakcję człowieka, jest wzór zachowania. Mózg ma do tego specjalne neurony tzw. neurony kojarzące[6], są one połączone z innymi neuronami i jak tylko rozpoznają sytuacje, natychmiast uruchamiają reakcję, bez względu na to czy człowiek nauczył się dobrze czy źle. Oznacza to że sukces jak i porażka, regulowane są tymi samymi prawami biologii, a tym co różni te stany to jakość i użyteczność zgromadzonej wiedzy i wynik po zastosowaniu reakcji!
Warto się uczyć świadomie nowych rzeczy, bo wtedy to człowiek kontroluje swoje zasoby i zachowanie, by powstałe w wyniku uczenia się połączenia w mózgu, uruchamiały prawidłową korzystną dla osoby reakcję! Zdrowy mózg potrzebuje też "sprzątania", potrzebuje od swojego właściciela zaniechania aktywności, które go niszczą, nie chodzi tylko o używki, ale o jakość myśli, intencje i aktywności. Mózg nie lubi się bać. Szczęśliwy mózg, uczący się mózg uwielbia spokój, relaks i poczucie bezpieczeństwa!
Zdrowy mózg, trening mózgu, geny, pamięć DNA, neurogeneza, inteligencja - zdrowy mózg potrzebuje:
racjonalnej codziennej dawki ruchu
właściwych korzystnych modeli myślowych
konkretnych doświadczeń
inteligentnie pozyskiwanej wiedzy
zdrowych relacji społecznych
współpracy z innymi osobami
komunikacji która wzmacnia zdrowie mózgu
Kontrola własnych procesów umysłowych to świadomy trening mózgu, to także eliminowanie doświadczeń stresogennych i lękotwórczych sobie i innym, gdy człowiek pragnie mieć zdrowy mózg powinien być świadomy jak toksyczny jest lęk, jako emocja, którą się tworzy lub odbiera.
Trening mózgu możliwy jest całe życie. Naukowcy obalają potoczne mity, iż człowiek ma ograniczoną zdolność do uczenia się, S.M. Kosslyn i R.S. Rosenberg piszą „nawet dorosły mózg jest zdolny do radykalnego przeorganizowania się”[7]. Oznacza to, iż doświadczenia nieprawidłowe, niekorzystne, które przyczyniły się do powstania niewłaściwych połączeń w mózgu i uruchamiają niekorzystne zachowania, można zmienić, mózg dysponuje możliwością radykalnej przemiany w procesie całego życia! To co nieprawidłowe może zostać zmienione na to co jest dla człowieka korzystne! Cytując dalej „wiemy już że dorosły mózg może tworzyć nowe neurony!”[8]. Uczący się mózg, pozwala człowiekowi do późnej starości, zmieniać swoje życie na lepsze.
J. Rostowski zauważa „spostrzeżenia, celowość, intencjonalność, pamięć, wyobraźnia umysłowa i ruchowa, przewidywanie, ocena decyzyjność, czy osiągalność czegoś z powodzeniem, dzięki wykorzystaniu narzędzi oraz ich wytwarzaniu – odgrywają kluczową rolę w istnieniu i rozwoju ludzkości, jak i bieżącej aktywności i zachowaniu człowieka oraz dokonującemu się postępowi”[9]. Człowiek jako jedyna istota na ziemi jest intencjonalny, może się rozwijać, celowo wykorzystując wiedzę i narzędzia, gdy obecne wyniki z życiowych aktywności: relacje, dochody, zdrowie - generują trudności. Oznacza to, że pamięć takiej osoby wyposażona jest wiedzę, która objawia się właśnie przez takie wyniki. Dlatego warto się uczyć rzeczy, które realnie poprawiają jakość ludzkiego życia. Kosslyn S.M., Rosenberg R.S stwierdzają „plastyczność mózgu jest najbardziej widoczna (…) kiedy uczymy się czegoś nowego albo przechowujemy nowe informacje”
[10].
Zdrowy mózg, można odziedziczyć lub można samodzielnie do przeobrazić tak by aktywować w nim zdrowy sposób funkcjonowania
Pamięć DNA to pamięć przodków żyjących przed nami, na podstawie DNA powstaje mapa mózgu, która stanowi potencjalność życiową każdego człowieka - zawsze jest ona unikatowa. Doświadczenia aktywują proces kodowania neuronalnego wzorów zachowań - to programowanie mózgu, które dokonuje się najczęściej spontanicznie przez codzienne doświadczenia. Zdrowy mózg to mózg w którym wszystkie programy rozwoju biologicznego i społecznego gwarantują lekkość w realizacji normalnych życiowych aktywności oraz zdrowie biologiczne, tym samym świadomość działania własnego mózgu, pozwala nim świadomie zarządzać a przede wszystkim pozwala w pełni samodzielnie zdrowo zaprogramować mózg, pozwala przejąć nad nim kontrolę.
Bibliografia
[1] Kosslyn S.M., Rosenberg R.S. (2006) Psychologia, mózg, człowiek, świat. Kraków: Wydawnictwo ZNAK, s. 106.
[2] Ibidem, s. 107
[3] Rostowski J. (2012) Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Warszawa: Difin SA, s. 149
[4] Ibidem, s. 200.
[5] Ibidem.
[6] Kosslyn S.M., Rosenberg R.S., s. 107.
[7] Ibidem, s. 143.
[8] Ibidem.
[9] Rostowski J., s. 161
[10] Ibidem.
Myśl - fizyczna reprezentacja myśli w systemach mózgowych to ścieżka w mózgu, szlak nerwowy połączony z innymi szlakami nerwowymi. Zdrowa korzystna myśl, powinna zostać zakodowana w DNA i powinna być nową ścieżką - szklakiem nerwowym w mózgu, neurogeneza czyli rośnięcie nowych neuronów, trwa całe życie, tym samym zdrowy mózg, to mózg który tworzy się za życia człowieka dzięki korzystnym modelom myślowym. Gdy myśl aktywuje rośnięcie szlaku nerwowego, on odpowiada za sposób w jaki człowiek reaguje. Tym samym jakość i funkcjonalność myśli jest fundamentem dla zdrowia mózgu. S.M. Kosslyn i R.S. Rosenberg zauważają „mózg jest organem psychicznym. Daje on początek umysłowi w obu tego słowa znaczeniach: procesom psychicznym (takim jak percepcja, pamięć i język) i doświadczeniom psychicznym. Mózg jest najbardziej złożoną rzeczą w znanym nam wszechświecie”[1]. Stwierdzenie to pozwala zrozumieć, iż mózg jest organem od którego zależy stan psychofizyczny człowieka, czyli to jak człowiek myśli, jak odczuwa ale też jak się rusza i co najważniejsze jak się zachowuje. W mózgu każdej osoby zgromadzona jest bardzo określona wiedza, oznacza to, że ludzie odnoszący sukcesy, posiadający lekkość w wykonywaniu danej umiejętności, mają wkodowaną, wbudowaną, zgromadzoną w swoim mózgu wiedzę na podstawie której powstały połączenia neuronalne, umożliwiające adekwatne zachowania. Tym samym właściwa wiedza umożliwia właściwe działanie i realizowanie celów w sukcesie. Trening mózgu, czyli zarządzanie wszystkimi systemami mózgowymi, możliwe jest wtedy gdy rozumienie się ewolucyjne zasady jego działania. Systemy mózgowe gromadzą różne rodzaje wiedzy, przede wszystkim jest to wiedza dotycząca rozmnażania, przeżycia i adaptacji – te zakresy czynnościowe zarządzane są przez starsze systemy mózgowe. Wiedza kulturowa dotycząca komunikacji, współpracy, myślenia, rozwoju, inteligentnego działania gromadzona jest w korze szarej i choć wszystkie systemy mózgowe ze sobą współpracują, to zarządzanie pamięcią systemów mózgowych daje zdecydowanie przewagę ponieważ wyzwala z bycia sterowanym przez własne geny.
Różnica między osobą, która osiąga sukcesy a tą która boryka się z problemami życiowymi, polega na innej jakości życiowych doświadczeniach, innej wiedzy, którą mózg zgromadził i na podstawie której stworzył połączenia w mózgu, odpowiadające za specyficzne reakcje. Zdrowy mózg, to organ, w którym zostały stworzone prawidłowe połączenia, powstają one wtedy gdy od dziecka jest się uczestnikiem wysokiej jakości pozytywnych rozwojowych doświadczeń.
Szkolenia zdrowy rozwój dziecka
telefon: 518-089-032
email: akson@agnieszkakozdron.pl
rejestracja
poniedziałek - piątek 09.00 - 19.00